Aktiv hästdag

Ikväll skulle jag bara vara hemma och ta det lugnt men riktigt så blidde det inte.
Efter att jag hade varit och hämtat torv åkte jag ut till Tobbe och mockade till honom och dom andra tre hästarna, sen bestämde jag mej för att fktiskt rida på honom! Och vilken känsla! Jag har inte suttigt på honom sen innan jul någon gång och även om han tyvärr har fått bli lidande på grund av tidsbristen när jag har dom på två ställen och jag självklart älskar Roxett så är ändå Tobbe hästen som finns djupast i mitt hjärta! Jag skulle inte byta bort honom ens mot Milton om han hade levt, jag hade inte heller sålt honom för alla pengar i världen, han är min och ska så förbli tills han tar sitt sista andetag på jorden! Nu sitter jag även och lipar över hur mycket han betyder för mig och vad jag ska ta mig till dagen han inte längre finns här hos mig.
Vilket fall var det som sagt underbart, han var pigg men precis lika snäll som vanligt trotts att jag red barbacka och med hack.

Efter det åkte jag till Roxett och fixade allt som fixas skall och så blev det lite longering, vilket gick kalas.

Sen åkte jag till Fällgren och hjälpte henne med Sunny, idag fick jag mitt första bakslag med henne. Annars har det varit klockrena framsteg, nu var det ett tag sen sist vilket märktes. Vi började i högervarvet. Där var hon kalasfin i både skritt och trav, hon var lite osäker på volten men det berodde antagligen att det var ett tag sedan hon gjorde det. Sen när vi bytte varv började det bra i skritten, sen när jag smakade igång henne till trav fick hon värsta rycket och började hopp och sen skena iväg i en väldans fart med mig hängandes i tömmarna, men efter några meter fick jag stopp på henne. Jag gick då tillbaka och började om med skritt men när jag smakade på till trav gjorde hon precis likadant fast ännu värre så denna gången vr jag tvungen att släppa för att inte bli hängandes. Jag tog tillbaka henne en gång till, tog av tömmarna och hade henne bara som vanlig longering då det i sånna lägen är lättare att hålla kvar hästen på volt. Efter lite "bråk" travade hon dock helt okej och jag valde att avsluta för att undvika skador på både henne och mig. Däremot var hon helt underbar i gången idag, det gick okej med Sofie men hon är inte riktigt lika säker som jag så då känner Sunny sig antagligen osäker. I vanliga kan hon verkligen inte stå still men jag har jobbat väldigt mycket med det, idag stod hon still i tränset utan att hon satt fast medans jag gick och lämnde grimman. Det hade aldrig gått innan! Men jag tycker det är så synd på den hästen, ägaren är endast 16 år och har vad jag fattat det som inte jätte mycket kunskap, hennes mamma och syster som mockar i veckorna är rädd för hästen så hon gör inte mycket mer än det Sofie gör med henne och dom helgerna ägren är hemma.

Efter stallet åkte jag med Fällgren hem och hjälpte henne att sätta ihop en stor garderob som hon hade köpt men den ena väggen var sönder så det gick inte så bra. Sen bjöd hon på pizza :)

Hon sa även att någon hade sagt till henne att när en häst helt plötsligt, från noll och ingenting börjag galoppera (typ som när dom blir rädda men det finns inget att bli rädd för) så var det ett tecken på att hästen var trött. Har någon av er hört det innan? Jag har aldrig varit med om det och tycker det låter rätt ologiskt att en trött häst som skrittar helt plötsligt skulle börja galoppera för att den blev trött?

Ojj vad långt det blev, nu blir det ponnyakuten ^^



// Frida FritZzJävel Svensson ♥





Kommentarer

Kommentera? :) ♥

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat? :


Trackback
RSS 2.0