Tömkörningskurs

Var nere på Janneberg och kollade på tömkörningskurs ikväll, tyckte att det kunde vara intressant och kanske något att vara med på i framtiden eftersom hon är där ibland och har träningar. Men nej, det var verkligen inget för mig och Roxett! När ägaren själv tömkörde gick det faktiskt ganska bra men sen när tränaren tog över fattade jag ärligt talat inte vad hon höll på med.
Hon ville att hästen skulle galoppera på volt utåtställd, hästen är inte mycket riden i "riktig dressyr" = bra form, samling, m.m. Utan brukar få gå i en ganska slapp form så jag tror faktiskt inte ens den hade tillräckligt med muskler, dessutom fattade den inte vad den skulle göra. Istället för att först fatta galoppen och sen försöka jobba den mer och mer utåt så skulle hästen vara utåtställd redan i fattningen vilket är svårt för orutinerade hästar. Så fort hästen gjorde fel så stannade hon den och "ryggade" = drog allt vad hon orkade i tömmarna, det såg mest ut som en dragkamp mellan henne och hästen. Sen drev hon den framåt samtidigt som hon drog i den och istället för att använda ett spö och snärta i luften med då slog hon hela tiden med tömmarna, ja.. Jag vet att det är framåt hjälp inom körningen, men man ska inte använda det precis hela tiden och särskillt inte blandat med att tvärnita hästen för minsta lilla. Tillslut sog den stackars hästen på stället och både sparkade och reste sig. Då tog hon fram ett spö och började slå på den. Nej, detta är verkligen inget för mig, tror jag får ut mer av att tömköra Roxett själv så som jag har lärt mig! :)


// Frida FritZzJävel Svensson ♥




Kommentarer
Postat av: fridan

usch då! inte kul att se såna träningar :( jag älskar att tömköra, och kalle med! och vi klarar oss bra utan våld :(



sv: kalle är 18, blir 19 i år. men det har han inte förstått själv :P

2011-02-15 @ 07:54:37
URL: http://kaloescha.blogg.se/
Postat av: anni

men herregud?! Ibland undrar man vad folk sysslar med alltså :/

2011-02-16 @ 16:25:09
URL: http://teamoveson.blogg.se/

Kommentera? :) ♥

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat? :


Trackback
RSS 2.0