Dag 9 - Mitt bästa häst minne


Mitt bästa häst minne

Hmm, har väl inget precis bästa utan många bra. Käns som om denna listan börjar bli lite tråkig men men :p

Ett minne är min aldra första dressyrtävling, en knatte klass som gick som gamla Lc:1 fast utan galoppen. Vi åkte dit ganska mycket innan tävlingen började och så stod min dåvarande knattetränare och klippte Camelias man och knoppade den. Jag kommer ihåg att jag tyckte hon var sååå fin! Och inte alla tränare hade lagt det jobbet för en knatteklass. I vilket fall så red jag min klass, kommer inte ihåg om vi filmade det eller om jag bara fick se bilder men jag tyckte i alla fall att hon gick helt perfekt. När jag tittar på det nu var jag väl inte helt nöjd med hur hon gick, men helt okej gjort för en 10 åring på en maxad C ponny på deras första dressyrtävling. Haha
Men det som fick mina ögon att se ut som ett barn på julafton, jag vann! Sen att det bara var jag och en startade till behöver man ju inte nämna ;) Det var just grejen att vinna, dessutom min aldra första vinnst någonsin! :)


Ett annat minne är mitt första fälttävlans läger, vi åkte upp ca 10 stycken från Karlshamn till Kalmar för att träna för Linda och Sara Algottsson (OS ryttare i fälttävlan för er som nu missat det ^^)
Tror vi åkte upp på onsdags kvällen och så var första passet på torsdagen och så varade det till och med lördag eller söndag om jag inte minns fel. Vilket fall var det extremt roliga dagar med massa häst, kompisar och annat skit. Och som vi skrattade när tre av ponnyerna, bland annat Camelia vägrade hoppa över ett dike. Som vi kämpade alla tre, inte ens draghjälp hjälpte, tillslut när Camelia inte ens gick nära hindret tog Linda en gammal, liten gran och försökte "jaga" över henne. Haha vilken syn, men tillslut hoppade hon och det var även det enda hindret vi hade problem med.
Något år senare var jag på samma ställe med Samson, han ville inte hoppa ut i vattnet. Tillslut backade han ner från banken, ner i vattnet. Först åkte bakbenen ner och sen skuttade han ut.


Ett minne med Tobbe var självklart när vi tog DM brons i Blekinge 2009 tror jag det måste varit :)
Även när jag nollade min första LA blev jag riktigt glad!


Även att få Samson att tycka det var kul att hoppa igen värmde. Förra ägaren hade tävlat MsvB med honom, vad vi inte visste var att han hade fått ganska mycket stryk, folk hade även sett dom slå in honom på en bana för att vi inte ville. När vi var på New Forest SM ett år träffade vi barnbarnet till han som äger Samsons pappa (Sturevallens Gentleman) vi höll kontakten och träffade dom senare på en vanlig tävling i Hässleholm när Sune var med, han berättade att han hade varit och kollat på en träning med förra ägaren och hade sagt rakt ut till henne att så som hon höll på hade hon fördärvat den hästen och att han trodde att hästen aldrig mer skulle hoppa en bana med glädje. När han berättade det fick jag nästan dåligt samvete för att jag tävlade den hästen. Men vi gjorde en skit fin runda, tror vi hade ett pet. Men när vi kom ut så fick jag så mycket beröm av Sune att han såg jätte fin och framförallt glad ut! Att han knappt trodde det var sant och berömde mej för att jag red honom lugnt och fint. Snacka att jag blev glad över att höra det och samtidigt inse att den stackars hästen hade fått förtroende för mej! :)

Och sen har jag varit på en himla massa läger, både med ridskolehästar och egna och massa igångsättnings kurser på Janneberg när hela barnaskaran har sovit uppe i kaffeterian med donken besök och berättat massa både "sanna" och överdrivna spökhistorier.


Samson på fälttävlans läger :)
vfed



// Frida FritZzJävel Svensson ♥




Kommentarer
Postat av: Agnes - Hästskötare i England

Hah ja de flesta jag känner som jobbar med hästar jobbar utomlands. Lättare att få jobb utomlands .. tydligen ;D



Jag mockar, fodrar, tar hästar in och ut från hagarna, motionerar hästar i skogen, assisterar hovslagare - tandläkare - akupuntkör - kiropraktor och så vidare. Gör i ordning hästar inför och efter chefens ridpass, gör i ordning hästar innan och efter andra som ridit, sopar, håller ordning, gör rent utrustning och tvättar utrustning samt kokar alldeles för mycket kaffe. Helt vanligt stalljobb igentligen!

2011-02-09 @ 21:51:23
URL: http://nikonian.blogg.se/

Kommentera? :) ♥

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Vad har du på hjärtat? :


Trackback
RSS 2.0